Weteraani
Entisajan yksinkertaista tekniikkaa

Entisajan yksinkertaista tekniikkaa: Turbolla tehoja

Viimeisen 30 vuoden aikana turbosta on tullut samanlainen vakiovaruste kuin nelivedosta. Ensimmäisillä turboilla tavoiteltiin pelkästään isompia tehoja, myöhemmin nähtiin etuja myös paremmassa polttoainetaloudessa.
Kimmo Kotta
Allis-Chalmers D19 (1962–64) oli ensimmäinen turbollinen pyörätraktori. Alkuaan päälle 50-hevosvoimaisesta 4,3 litran kuutosdieselistä saatiin turbolla ulos reilut 15 hv lisätehoa, mutta ylimääräinen voima alkoi tuntua vasta jossain 2 000 kierroksen kohdalla. Turbo-Allis oli toimiva ja kestävä, mutta moniin hienouksiin tottuneet amerikkalaisfarmaritkaan eivät olleet vielä valmiita turbokauteen. Samantehoisella ahtamattomalla bensakuutosella varustettua mallia myytiin 25 % enemmän. Ensimmäisen turbomallin menekki jäi 3 000 traktoriin.

Iskutilavuuden tai kierrosluvun nostaminen olivat vielä 1960-luvulla lähes ainoita keinoja traktoreiden tehojen lisäämiseen. Sylinterikannen ja polttoainelaitteiden pikkuparannuksillakin voitiin taikoa jokunen lisähevosvoima. Traktoritehtaiden insinöörit olivat jo 1950-luvulla tietoisia vuosisadan alussa tehdystä keksinnöstä – turboahtimesta – mutta se oli vielä liian iso ja kallis varuste.

MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää