Weteraani
Entisajan yksinkertaista tekniikkaa

Nykyisin yleisen mekaanisen levykytkimen edeltäjiä olivat rumpukytkin, pantakytkin, kartiokytkin ja monilevykytkin - jokaisella kytkintyypillä oli omat hyvät ja huonot puolensa

Mekaaninen levykytkin on siirtymässä historiaan ainakin suuremmissa traktoreissa, ja kovin kaukana ei ole aika, jolloin sitä ei tarvita enää pienemmissäkään koneissa. Traktorihistorian ensimmäisinä vuosikymmeninä kytkimelle oli monenlaisia vaihtoehtoja, mutta "Kekkosen aikaan" jokaisessa maataloustraktorissa oli jo 1- tai 2-levyinen kytkin.
Kimmo Kotta
Ensimmäisissä polttomoottoritraktoreissa käytettiin lattahihnavetoa ja sittemmin puimureista tuttua kiristintyyppiä, joka toimi kytkimenä. Sama systeemi oli joissakin pienikokoisissa traktoreissa vielä 1950-luvulla, nyt niitä on lähinnä ruohonleikkureissa. Pitoa pystyi lisäämään hihnavahalla, pihkalla tai siirapilla, mutta käsittelyn jälkeen kone saattoi jatkaa matkaansa kiristimen löysäämisestä huolimatta. Kuvassa Froelisch-traktorin pienoismallin remmiveto.

Höyrytraktoreissa ei välttämättä tarvittu juuri minkäänlaista voimansiirtoa. Pyörät tai telat alkoivat liikkua, kun niitä kiertokankien avulla pyörittäneisiin mäntähöyrykoneisiin johdettiin kattilan kehittämää painetta venttiiliä avaamalla. Vaihteistokin oli tarpeeton, momentti riitti vaivattomaan liikkeellelähtöön, mutta jonkunlaisia vähennyspyörästöjä kuitenkin tarvittiin etenkin telakoneissa.

MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää