Weteraani
Dieselhouse

B&W-tehtaiden tuotteisiin ja telakkateollisuuteen keskittynyt museo Dieselhouse kertoo tarinaa dieselmoottorin historiasta — näyttelyn helmi on 22 500 hv:n jättimoottori WD-150

Tanskalaisen Burmeister & Wain -yhtymän konepajalla valmistui 85 vuotta sitten moottori, joka oli maailman suurin ja tehokkain aina 1960-luvun alkupuolelle asti. Jättimoottorin ympärille on koottu B&W-tehtaiden tuotteisiin ja telakkateollisuuteen keskittynyt museo Dieselhouse, jossa esitellään monien moottorien ohella muun muassa maailman ensimmäisen dieselkäyttöisen valtamerialus M/S Selandian historiaa.
Kimmo Kotta
Tanskalaisen Burmeister & Wain -yhtymän vuonna 1933 valmistunut 8-sylinterinen DM884 WD-150 oli 30 vuoden ajan maailman suurin ja tehokkain moottori. Sen teho 115 minuuttikier- roksella on 22 500 hv, polttoainetta palaa tunnissa 2 900 kiloa. Moottori on tyypiltään 2-toiminen 2-tahtidiesel, eli polttoainetta ruiskutetaan vuorotellen männän ylä- ja alapuolelle. Koneen toimintaperiaate selviää tästä vanhasta halkileikkauskuvasta. Moottori on tehty sähköntuotantoa varten, 140 tonnia painavan kampiakselin päässä on 15 000 kilowatin ASEA- generaattori.

Voimayhtiö H.C.Ørstedværket varmisti 1930-luvun alussa Kööpenhaminan sähkönsaantia kulutushuippujen ajaksi tilaamalla paikalliselta Burmeister & Wainin konepajalta dieselmoottorin, jolla vajetta saataisiin paikattua 15 000 kilowatin edestä. B&W oli alun perin laivateollisuuteen erikoistunut yritys, joka sai itseltään Rudolf Dieseliltä yksinoikeudet dieselmoottoreiden tuotantoon Tanskassa. Maailman ensimmäinen dieselkäyttöinen valtamerialus M/S Selandia laskettiin vesille yhtymän telakalta vuonna 1912. Selandia seilasi viimeiset kaksi vuottaan Suomen lipun alla nimellä Tornator, mutta sen tarina päättyi Japanin rannikolla tapahtuneeseen karilleajoon tammikuussa 1942. Burmeister & Wainilla on toinenkin Suomi-yhteys, Valmetin Linnavuoren tehdas teki lisenssillä B&W-laivadieseleitä 1980-luvulle asti.

Kolossaalinen Burmeister & Wain DM884 WS-150 on hamasta ensikäynnistyksestään lähtien ollut pari kilometriä Kööpenhaminan keskustasta etelään sijaitsevalla H.C. Ørstedværket-voimalaitosalueella, sen ympärille tehdyssä rakennuksessa. Moottorin aktiiviaika päättyi 1960-luvun lopulla, mutta sitä pidettiin kuitenkin jatkuvassa käyttövalmiudessa erikoistilanteiden varalta. Viimeksi sitä on käytetty alkuperäiseen tarkoitukseensa vuonna 2003, jolloin sillä jauhettiin sähköä Kööpenhaminan verkkoon koko Själlannin saaren käsittäneen sähkökatkon aikana.

Seuraavana vuotena se irrotettiin lopullisesti verkosta ja rakennuksesta tehtiin Dieselhouse-niminen museo vuonna 2006. Jättimoottorin seuraksi tuotiin vuonna 1946 perustetun Burmeister & Wain -museon kokoelma. Museota, johon on vapaa pääsy, ylläpitää Kööpenhaminan kaupunki ja MAN-yhtymä, johon Burmeister & Wain fuusioitiin vuonna 1980.

Mahtilukemia

Dieselhousen kookkain esine B&W DM884 WS-150, josta käytetään myös helpommin muistettavaa nimeä B&W 2000, täyttää suurimman osan rakennuksesta. Pituudeltaan 24,5-metrinen ja 12,5 metriä korkea laite ei mahdu vähäiseen koppiin. Yksi sylinteriyksikkö, joita on kaikkiaan 8, painaa 20 tonnia ja kymmenellä renkaalla tiivistetty, halkaisijaltaan 84-senttinen mäntäkin 4,5 tonnia. Iskunpituutta on puolitoista metriä. Halkaisijaltaan 73-senttisessä kampiakselissa on massaa 140 tonnin verran ja akselin päähän kytketyssä ASEA:n generaattorissa 80 tonnia. Voimayksikön kokonaispaino on noin 1 400 tonnia.

Koska moottori on 2-tahtidiesel, tarvitaan sen kunnolliseen toimintaan huuhtelupumppu. Tässä tapauksessa homma hoidetaan neljällä mekaanisella ahtimella, joiden yhteinen minuuttituotto on 1800 kuutiometriä. Moottori kehittää 115 kierroksella minuutissa 22 500 hevosvoimaa. Polttoainetta kuluu täydellä kuormituksella 2 900 kiloa tunnissa, mikä on suuruudestaan huolimatta kohtuullinen määrä. 100-hevosvoimainen traktori saisi samassa suhteessa polttaa vajaat 13 litraa tunnissa. Jäähdytysjärjestelmän tilavuutta ei voi ilmoittaa, sillä neste pumpataan suoraan Eteläsatamasta, mutta voiteluöljysäiliön vetoisuus tiedetään, ja se on päälle 40 000 litraa. Moottori käynnistetään paineilmalla, joka puhalletaan sylinteriin 20 kilon paineella. Nykyään B&W käynnistetään kuukausittain ensimmäisenä ja kolmantena sunnuntaina klo 11.00.

Työtahti kumpaankin suuntaan

B&W 2000 on 2-tahtinen "double acting"-tyypin diesel, eli palotapahtuma on vuorotellen männän ylä- ja alapuolella. Männän alapuoli on tietenkin eristetty kampikammiosta, kampiakselin ja männän välillä on ylimääräinen nivelletty laitteisto, joka panee kiertokangen liikkeeseen.

Koska 2-tahtimoottorissa on jokaisella kierroksella työtahti ja tässä tapauksessa kaksi, niin periaatteessa 8-sylinterinen B&W vastaa toiminnoiltaan 32-sylinteristä 4-tahtimoottoria. Sylinteritilavuuttakaan ei pysty kunnolla laskemaan, halkaisijaa ja iskunpituutta ynnäämällä ei päästä oikeisiin lukemiin.

B&W oli pitkään maailman suurin ja tehokkain, mutta nyt ykköskone on 14-sylinterinen 109 000 hv:n Wärtsilä-Sulzer RT-flex96-C, joka valmistui japanilaisen Diesel United Ltd:n Aioin tehtaalla vuonna 2006. Sekin on 2-tahtinen, mutta ei B&W:n tavoin 2-toiminen. Tämän vajaat 400 metriä pitkään M/S Emma Mærsk-konttialukseen asennetun moottorin ovat tehneet japanilaiset, mutta sen suunnittelussa oli suomalaisilla merkittävä rooli. n

Muinoiseen ennätysmoottoriin ja Dieselhousen toimintaan voi tutustua osoitteessa: www.dieselhouse.dk

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Luetuimmat