Weteraani
International McCormick 634

International McCormick 634 -traktori: Vanhaa voimaa tuhdissa paketissa

Muutamien traktorimallien perusrakenne on päässyt kunnioitettavaan ikään. Ennätystä pitänee hallussaan Belarus, jonka vuonna 1963 esitelty malli MTZ50 on useaan kertaan muunneltuna vieläkin tuotannossa.
Kimmo Kotta
International McCormick 634 1968–72 Doncaster, Yorkshire, Englanti. Valmistettu yhteensä vajaat 4 000 kappaletta.

Läntisen maailman koneet ovat olleet lyhytikäisempiä. Fordsonia petrattiin 46 vuoden aikana 12 kertaa ja lopputuloksena oli kokonaan eri traktori – vuoden 1917 Fordson F:stä ja viimeisestä Fordson Super Majorista (1964) löytyi enää hyvin vähän yhteistä. Majoreiden uraa jatkaneen Ford 5000:n evoluutiohistoria jäi noin 15 vuotta lyhemmäksi.

Englannin IH-tehtaatkin hyödynsivät hyväksi koettua tekniikkaa mahdollisimman pitkään. 1960-luvun lopun brittimalliston suurimmassa McCormick 634:ssä oli paljon 1930-lukua, mutta mikä nykyaikaisuudessa hävittiin, se voimassa voitettiin.

Viides ja viimeinen versio

IH:t olivat 1930-luvulla Englannin suosituimpia tuontitraktoreita, ja sota-aikaan merkin maine kasvoi entisestään Lend-Lease-avustusohjelman puitteissa tuotujen uusien mallien johdosta. Brittiviljelijät pitivät Minneapolis-Molinea ja Internationalia ylivertaisina koneina. Kumpaakin merkkiä alettiin rauhan tultua tehdä myös Englannissa, mutta M-M:n historia jäi hyvin lyhyeksi.

Ennen sotia valmistunut Doncasterin IH-tehdas oli pitkään armeijan käytössä, traktorituotanto alkoi tuontiosista vasta vuonna 1949. Farmall BM oli tasokas traktori, mutta sen rakenne ei sopinut eurooppalaisille pelloille. Niinpä sen rinnakkaismalliksi otettiin Deering WD-6:sta muunneltu McCormick Super BWD6. Eniten eroa oli sen hehkutulpilla varustetussa moottorissa, alkuperäinen WD-6 kun käynnistettiin bensalla.

Super BWD6 oli tuotannossa vain neljän vuoden ajan, vuonna 1958 sen tilalle tuli muiden britti-McCormickien tyyliin muotoiltu isopyöräisempi ja tasauspyörästönlukollinen B-450. Se oli kuitenkin edeltäjänsä tapaan melko vanhanaikainen ja hintava, Bradfordin tehtaan pienemmät mallit B-250 ja B-275 möivät paremmin, valmistusmäärät olivat 10-kertaisia.

Vuonna 1963 valmistui taas uudempi versio B-614, jonka pellit ja maski myötäilivät suositun B-414 McCormickin muotoja. Moottoriksi vaihtui poraukseltaan 3,4 milliä suurempi 63 hv:n BD281 ja vaihteistoksi 8+2R kertojalaatikko. Kytkimestä riippumaton hydrauliikka vastasi tuotoltaan ja nostoteholtaan sen ajan vaatimuksia, mutta monista kilpailijoista poiketen siitä puuttui painonsiirtojärjestelmä.

B-614 korvattiin vuonna 1968 pelleiltään ja hydrauliikaltaan uudistetulla International 634:llä. Tehoja oli nostettu 15 hv:n verran ja vääntöä löytyi edeltäjän tapaan enemmän kuin muista saman teholuokan traktoreista. 34,5 kpm/1 200 rpm oli vahva lukema verrattuna vaikka vastaavan tehoisiin MF 178 (29,3/1 300), Ford 5000 (30,2/1 300) tai David Brown 1200 (25,2/1 200).

Hydrauliikassa oli nyt painonsiirtojärjestelmäkin ja peräti vetovarsitunnustelulla – ensimmäistä kertaa englantilaisessa traktorissa. Tuottoa ja nostotehoakin oli rutkasti kotimaisia kilpailijoita enemmän. Muuten 634 oli hyvin perinteinen traktori kytkinvoimanottoineen, mekaanisine ohjauksineen ja kiinteine etuakseleineen. Lisävarusteina sai toki riippumattoman voimanoton, hydro-ohjauksen ja säädettävän etuakselin. Moottorissa oli 1930-luvun tyyliin vain kolme runkolaakeria, mutta siitä ei koitunut mainittavia kestävyysongelmia.

Vannoutuneita Kormiikki-viljelijöitä eivät 634:n muutamat vanhanaikaiset jutut haitanneet. Etukammiodiesel starttasi kylmänä suorasuihkutteisia hitaammin, mutta kun moottori pienen ajan kuluttua alkoi pyöriä tasaisesti kaikilla pytyillään, oli jatko yhtä voiman juhlaa. Ilman lisäpainojakin 634:llä pystyi vetämään 5-siipisiä auroja ja jos pito ei riittänyt, niin saatavilla oli Roadlessin tai Countyn varustamia nelivetoja.

Edeltäjiensä tavoin brittimalliston suurin IH-traktori ei ollut läheskään yhtä suosittu kuin Bradfordin tehtaan huomattavasti pienemmät 276 ja 434. Euroopassa kyllä ostettiin tuolloin suurempiakin traktoreita, 5000-Fordia hyvinkin runsaasti, mutta jostain syystä McCormick kiinnosti vain harvoja viljelijöitä. Myöhemmin 634:n uraa jatkoi kokonaan erityylinen International 574.

Super suorituksia

McCormick 634:n tuotannon alkaessa Suomen traktorimarkkinat olivat alamaissa, vuonna 1967 rekisteröitiin 10 722 konetta, seuraavana vuotena enää 8200. Brittimerkeistä pahin pudotus oli Internationalilla, jota meni kaupaksi 426 traktorin verran, edellisenä vuotena 726. Vuoden vaihtuessa kaikilla merkeillä meni taas hyvin, kun viljelijät kiirehtivät tilaamaan koneensa ennen heinäkuuta, jolloin turvaohjaamot ja -kehykset tulivat pakollisiksi. Internationalin saldo 11 028 yhteismäärästä oli 810. Fordia ja Valmetia myytiin yli 2 000 ja MF:ää yli 3 000 kappaletta.

Internationalin maahantuojana päälle 40 vuotta toiminut SMK pani noihin aikoihin hynttyyt yhteen SOK:n kanssa, mikä osaltaan kasvatti kysyntää. Kokosivun mainoksissa McCormickin luvattiin yltävän super suorituksiin pienin kustannuksin. Varsinainen super 634 ei suomalaisiakaan kiinnostanut: suuremmat tilat, puutavara-ajurit ja muut järeämmän traktorin tarvitsijat ostivat mieluummin Fordin, MF:n tai Valmetin. Niinpä 634 on eräs tuon ajan harvinaisimmista traktorimalleista.

Kimmo Kotta

Lue lisää