Traktorit
TOTY 2019

Tractor of the Year 2019 -kilpailun voittajat valittiin tekniikka edellä

Tractor of the Year 2019 -kilpailun voittajista Casessa oli tällä kertaa uutta tekniikkaa edustava vaihteisto, muiden luokkien voittajissa taas näissä ryhmissä harvinaisemmat portaattomat voimansiirrot.
Tapio Vesterinen
Case Maxxum 145 Active-Drive8 on sekä Vuoden Traktori 2019 että Best Design 2019 -palkinnon voittaja.

Tractor of the Year -palkintoja on jaettu vuodesta 1998 saakka. Kilpailun tuomaristossa on 25:n Euroopan maan maatalousalan lehtien edustus. Suomen edustajana tuomaristossa toimi tuttuun tapaan Koneviesti.

Tämän vuoden kilpailussa finalisteja oli aiempia vuosia vähemmän, koska moottoreiden päästörajat kiristyvät jälkeen asteittain jo tästä vuodesta lähtien. Tason 5 päästömääräykset astuvat voimaan traktoreissa viimeistään vuoden 2020 alussa, minkä vuoksi seuraavat merkittävät uudistukset tullaan näkemään Agritechnica 2019 -näyttelyssä.

Case Maxxum pääsarjan voittoon

Casen Maxxum 145 ActiveDrive8 -traktori voitti vuoden traktorin tittelin teknisillä ansioillaan ja myös hyvän ajoituksensa turvin. CNH-konsernin toinen merkki New Holland osallistui edelliseen Tractor of The Year -kilpailuun teknisesti vastaavalla vaihteistolla varustetulla T6 DynamicCommand -mallilla, mutta ei vielä silloin yltänyt voittoon.

Voimansiirron tekninen toteutus vaikutti jo silloin erittäin valmiilta, mutta vaihteiston toiminnan puutteet kertoivat, että ohjaus- ja hallintajärjestelmien kehitys oli vielä kesken.

Tänä vuonna tilanne oli kuitenkin joko kokonaan toinen, kun Tractor of the Year -tuomariston edustajat koeajoivat uuden Casen syyskuussa järjestetyssä tilaisuudessa. Helppokäyttöinen ActiveDrive8 -voimansiirto toimi pehmeästi ja nopeasti.

Case IH:n tuotemarkkinoinnista vastaava johtava Dan Stuart kertoi kilpailun tuomaristolle järjestetyssä tilaisuudessa, että Case ei ole aivan ensimmäisenä liikkeellä kaksoiskytkentävaiheiston kanssa, mutta he tulevat panostamaan sen markkinointiin.

”ActiveDrive8-vaihteiston hinta tulee asettumaan mekaanisen ja portaattoman voimansiirron välille, mikä yhdessä DLG PowerMix -testissä mitatun hyvän hyötysuhteen kanssa tekee siitä kiinnostavan vaihtoehdon”, totesi Stuart.

ActiveDrive8 on 8-portainen kaksoiskytkentävaihteisto, jossa on erillinen kolminopeuksinen aluevaihteisto. A-alue on tarkoitettu kyntöön sekä jyrsinten ja istutuskoneiden vetoon, koska sen nopeusalue on noin 2–9 km/h. B-alue sopii 4–17 km/h nopeuden ansiosta kylvöön ja lannoitukseen, heinätöihin, kasvinsuojeluruiskutuksiin sekä pihapyöritykseen.

C-alue on tarkoitettu siirtoajoon, sen nopeusalue on noin 12–50 km/h. Nopeusalueet menevät siis lomittain ja liikkeelle lähtö onnistuu myös kuorman kanssa C-alueella. Suurimmaksi ajonopeudeksi voidaan valita joko 40 tai 50 km/h, mutta 60 km/h ei ole ainakaan tässä vaiheessa tarjolla.

Vaihteiston rakenteesta johtuen vaihtaminen tapahtuu aina vuorotellen parillisten ja parittomien vaihteiden välillä, esimerkiksi järjestyksessä 1, 2, 3 tai 8, 7 ja 6. Vaihto esimerkiksi parilliselta 8. vaihteelta toiselle parilliselle 4-vaihteelle ei ole mahdollista esim. silloin, kun pysähdytään liikennevaloissa.

Koeajotilaisuudessa ei päästy tielle, minkä vuoksi osa maantieominaisuuksista jäi kokeilematta. Pellolla tehdyt kiihdytykset ja nopeuden hidastukset onnistuivat nopeasti ja nykäyksittä.

Vaihteistossa on erikseen pelto- ja maantieautomatiikka. Automatiikan logiikka muistuttaa Casen ja New Hollandin aiempia automatiikkoja. Peltoautoautomatiikka käyttää perusasetuksessa viittä eri välitystä, mutta vaihtoaluetta voidaan ajon aikana laajentaa tai supistaa ajovivussa olevilla ylös- ja alaspäin vaihdon napeilla.

Peltoalueella automatiikka toimii vain yhdellä mekaanisella nopeusalueella kerrallaan. Active Drive8:a hallitaan Casen aikaisemmista malleista tuttuun tyyliin ajovivun painikkeilla.

ActiveDrive8 vastaava voimansiirto on saatavissa myös New Holland T6-sarjan traktoreihin. Case IH, New Holland ja Steyr kuuluvat CNH konserniin, kuten myös moottorinvalmistaja FPT.

Tractor of the Year -tittelin lisäksi myös viimeistä kertaa jaettu Best Design -muotoilupalkinto luovutettiin ulkonäöltään uudistuneelle Maxxumille. Muotoilupalkinnon voittaja valittiin kaikkiin kilpailussa finaaliin päässeiden traktoreiden joukosta.

Fendt 313 Vario voitti Best Utility -luokan

Best Utility -sarjan voitti Fendt 313 Vario S4 -malli. Portaaton voimansiirto ja esimerkiksi 100-hevosvoimaisten traktoreiden kokoluokassa harvinainen suoraan tehtaalta lisävarusteena saatavilla oleva automaattiohjausjärjestelmä nostivat Fendtin voittoon.

Koneviestin edustajien oli helppo olla samaa mieltä muun tuomariston kanssa, koska kokeilimme Fendt 313 -traktoria kesällä 2018. Kerromme kokeilun havainnosta kevään 2019 aikana ilmestyvässä artikkelissa.

Same Frutteto on vuoden erikoistraktori

Erikoistraktoreiden Best of Specialized -sarjan voittajaksi julistettiin portaattomalla voimansiirrolla varustettu Same Frutteto CVT 115 S. Siinä on portaattoman voimansiirron lisäksi toinen tässä traktoriluokassa harvinainen tekninen ratkaisu eli ActiveSteer-nelipyöräohjaus.

Nelipyöräohjaus mahdollistaa takapyörien kääntymisen 20 asteen verran, minkä ansiosta traktorin ketteryys paranee huomattavasti ilman että akseliväli pitenee.

Viininviljelytraktoreissa alihankkijoiden käyttäminen on yleistä ja useampien merkkien traktorit tulevatkin monesti samalta tehtaalta. Samen tapauksessa kaikki tärkeimmät komponentit – kuten moottori, voimansiirto ja akselit – ovat täysin merkin omaa tuotantoa.

Portaattoman voimansiirron myötä Same on tuonut suuremmista traktoreista tutun ajovivun myös viininviljelyluokkaan, mikä parantaa ohjaamoergonomiaa erityisesti monimutkaisten työkoneiden kanssa työskennellessä.

Lue lisää