Traktorit
Esittely Massey Ferguson 6713

Esittelyssä Massey Ferguson 6713: selkeä perustraktori

Massey Fergusonin perusmallien tarjonta hiipui 2000-luvulle tultaessa lähes olemattomiin, mutta merkki on tehnyt paluuta perustraktoreiden kauppaan niin sanotuilla globaalimalleillaan. Mallien ideana on olla peruskäyttöön suunniteltuja traktoreita, joita myydään samanlaisina joka puolella maailmaa.
Massey Ferguson 6713 on Massey Fergusonin globaalimalliston suurin malli.

Tutustuimme MF 6713 -malliin Tractor of the Year -tuomaristolle järjestetyssä lehdistötilaisuudessa Massey Fergusonin Beauvais’n tehtaan lähistöllä. 6713 osallistuu Tractor of the Year -kilpailun Best Utility -luokkaan.

Massey Fergusonin mallistoa tuntemattomille lähes päällekkäiset mallimerkinnät saattavat olla hiukan hämääviä. Tässä esiteltävällä 6713 ja mallistossa myös olevalla 6713 S -mallilla kun ei ole juuri muuta yhteistä kuin valmistaja.

6713 on MF:n ns. globaalimalliston suurin malli, myös pykälää pienempi 6712 kuuluu samaan sarjaan. Yhtä pykälää pienempiä ovat 5700-sarjan mallit 5709, 5710 ja 5711. Pienitehoisimmat globaalimalliston edustajat ovat kolmisylinteriset mallit 4707, 4708 ja 4709. Lisäksi pykälää korkeammalla varustelultaan ovat 5700-sarjan Dyna-4 -mallit.

Aivan uunituoreesta uutuustraktorista ei kuitenkaan ole kyse, sillä traktori esiteltiin jo pari vuotta sitten. Massey Fergusonin globaalimallisto perustuu samaan Agcon perusrakenteeseen kuin Valtran A-sarja. Merkkien keskinäiset erot muodostuvat ohjaamosta ja ulkonäöstä, sillä moottorit ja voimansiirrot ovat molemmissa merkeissä samoja. Valtran mallistossa MF:n 6713-mallia vastaa A134.

130-hevosvoimainen nelosmoottori

Massey Fergusonin mallimerkinnöissä kaksi ensimmäistä numeroa kertovat traktorin mallisarjan ja kaksi viimeistä ilmaisevat maksimitehon hevosvoimina.

6713 on varustettu 130-hevosvoimaisella Agco Powerin 4,4-litraisella ja nelisylinterisellä moottorilla. 540 newtonmetrin maksimivääntö saavutetaan 1 600 moottorin kierroksella. Ahdin on perinteistä mallia – kiintein siivin ahtava.

Tason 4 vaatimukset täyttävä päästöjen puhdistustekniikka perustuu SCR-katalysaattorin ja hapetuskatalysaattorin (DOC) yhteispeliin. Molemmat komponentit on sijoitettu yksiin kuoriin ohjaamon alle, minkä ansiosta pakoputkesta on voitu tehdä kapea pilariputki entisaikojen malliin.

Tämä tietää luonnollisesti hyvää ohjaamonäkyvyydelle, kun kuljettaja ei käytännössä juurikaan näe ohjaamon pilarin taakse jäävää pakoputkea.

Käsikaasu on tuotu nykyaikaan lisäämällä mekaanisen vivun lisäksi yksi moottorin kierrosluvun muistipaikka. Kierroslukumuisti ohjelmoidaan painamalla nappia pitkään ja otetaan käyttöön nopealla painalluksella. Tällä yhdistelmällä on mahdollista asettaa kaksi kierroslukua, kun alempi asetetaan mekaanisella vivulla ja ylempi sähköisen muistipaikan kautta.

Vaihde mekaanisesti, suunta hydraulisesti

6713-mallin vaihteisto on 12x12- nopeuksinen manuaalivaihteisto, jonka vakiovarustukseen kuuluvat säädettävä hydraulinen suunnanvaihdin ja vaihdevivussa oleva nappikytkin.

Päävaihteistossa on kuusi vaihdetta, kaksiportaisella aluevaihteistolla valitaan pelto- tai tiealue. Meikäläisissä olosuhteissa pienemmän aluevaihteen käyttökohteita ovat esimerkiksi tarkkuutta vaativat etukuormaintyöt, sillä tiealueella liikkeellelähtö onnistunee pienimmällä vaihteella vaivatta myös täysillä kärrykuormilla.

Vaihteiston perustekniikka on sama kuin pienemmissä 4700- ja 5700-malleissa, mutta vaihteistoa on kasvatettu niin sisäisesti kuin ulkoisestikin kestämään tehokkaampien moottorin teho ja vääntö. Lisävarusteena on saatavilla ryömintävaihteisto.

Suhteellisen lyhyeltä tuntuvan vaihdevivun pituutta rajoittaa se seikka, että vipu on kytketty suoraan vaihteiston kupeessa oleviin siirtäjiin. Vivun pidentäminen tekisi sen liikevaroista luultavasti liian laajat. Jämäkkäliikkeisen vivun sisäsyrjässä on peukalolla käytettävä nappikytkimen painike, jonka avulla vaihteenvaihdot onnistuvat niin tiellä kuin pellollakin ilman kytkinpolkimen käyttöä.

Hydrauliikka ja nostolaite isommista malleista

6713-mallin hydrauliikka on toteutettu aina hammaspyöräpumpuilla. Vakiona työhydrauliikan tuotto on 58 l/min, lisäksi ohjauksen ja matalapainehydrauliikan öljyntarpeesta huolehtii 27 l/min tuottava pumppu.

Erityisesti kuormainkäytössä järkevä lisävaruste on hydrauliikan kaksoispumppu, jonka valitsemalla tuotto nousee sataan litraan minuutissa. Traktorit saa tilattua tehtaalta etukuormainvalmiudella, Ålön mekaaninen vipu on integroitu siististi sivukonsoliin käytettävyyden kannalta varsin hyvään kohtaan.

Venttiilit ovat aina mekaanisia, kaksi kuuluu vakiovarustukseen ja kolmas on saatavilla lisävarusteena. Työkoneen käyttöön voidaan yhteisestä voimansiirron ja hydrauliikan öljytilasta ottaa 32 litraa öljyä.

Nostolaite on aina sähköisesti hallittu, tässä mallissa sen nostokyky vetovarsien päissä on 5 200 kg. Nostolaite vaikutti riittävän riskiltä tämän kokoiseen traktoriin, sillä esittelytilaisuudessa hiukan ylimitoitettu 5-metrinen Lemkenin äes nousi vaivatta ilmaan, vaikka keula pyrki taivasta kohti 14:sta keulapainosta huolimatta.

Voimakoneisto

Voimanottokoneistossa on kaksi nopeutta, 540 ja 1 000. Lisävarusteena on saatavilla kolminopeuksinen voimanotto, jossa on myös 540E-nopeus. Nopeuden valinta tapahtuu sähköisesti.

Jarrut on toteutettu perinteisesti taka-akselilla olevilla monilevymärkäjarruilla, neliveto kytkeytyy jarrutuksen aikana. Seisontajarru on mekaanisesti käytettävää mallia.

Kohtuullinen lisävarustevalikoima

Valmistajan tavoitteena on ollut tehdä näistä malleista edullisia perustraktoreita, minkä vuoksi lisävarustevalikoima on varsin rajattu.

Jo mainitun hydrauliikan kaksoispumpun ja kolmannen venttiilin lisäksi lisävarustelistalla ovat arkikäyttöä helpottavat ja mukavoittavat ilmastointilaite ja ilmapenkki, eri rengasvaihtoehdot ja kuormauskäyttöön suunniteltu kattoikkuna.

Takana mahtuvat pyörimään 600/65R38-kokoiset renkaat. Vakiovarustuksessa olevan traktorin rengaskoko on takana 420/85R38.

Traktorin ohjaamoa ei ole suunniteltu kääntyvälle kuljettajan istuimelle, mutta maahantuoja Turun konekeskus voi toimittaa traktorin Suomessa tehdyllä ohjaamomuutoksella, jonka myötä traktori taipuu myös metsäkäyttöön.

Ajokokemuksia

6713-mallin ohjaamo on sama kuin 4700- ja 5700-malleissakin. Ohjaamo on leveä ja apukuljettajakin mahtuu mukaan hyvin. Perustraktorin luonteesta johtuen ohjaamon tai etuakselin jousitusta ei ole saatavilla lisävarusteenakaan.

Ylöspäin vaihtaessa vaihteiston käyttö on vaivatonta, mutta alaspäin vaihtaessa vaihtotapahtuma kannattaa ajoittaa oikein, mikäli välikaasua ei halua käyttää. Tiellä päästään hieman yli 40 km/h nopeuksiin suurimmalla vaihteella noin 2 200 k/min kierrosluvulla. Ohjaustuntuma yllätti lyhyellä tiepätkällä positiivisesti.

6713-mallissa on muidenkin valmistajan tuotteiden tavoin mainiosti toimiva suunnanvaihdin, jonka säätäminen käy leikiten vivun alle sijoitetusta kiertokytkimestä. Etukuormainkäyttöä ajatellen parasta antia on suunnanvaihtajan vipua nostamalla toimiva vedonvapautus, minkä ansiosta kuormaustyö sujuu kytkinpoljinta käyttämättä.

Ohjaamoon kulku on suhteellisen sujuvaa, mutta melko edessä taitettunakin sijaitsevasta apukuljettajan istuimesta johtuen kulku istuimelle ei ole aivan yhtä suoraviivaista kuin pykälää isommassa 5700 S -sarjassa. Ohjaamon lattian alle sijoitettujen katalysaattoreiden ansiosta pakoputki ei haittaa ohjaamonäkyvyyttä.

Isommista malleista tuttua luiskanokkaa ei ole tuotu tähän mallisarjaan, mistä johtuen konepeitto haittaa näkyvyyttä perinteiseen malliin trukkipiikkikäytössä.

Vaihtoehto käytetylle

Massey Ferguson on laatinut perusvarusteiselle 6713-mallille Euroopan laajuisen kampanjan, joka on verottomana 49 900 euroa. Hinta sisältää 4 vuoden tehdastakuun. Suomessa lähtöhinta on korkeampi paremmasta perusvarustelusta johtuen. Kiinteän hinnan ilmoittaminen maanosan laajuisesti on nykyaikana harvinaisempaa, kuten myös alle 50 tuhannen euron painettu lähtöhinta 130-hevosvoimaisesta traktorista.

Hinnaltaan valmistaja korosti esittelytilaisuudessa traktorin olevan kilpailukykyinen vaihtoehto myös käytetylle vastaavan tehoiselle traktorille. Ensimmäiset 6713-mallit toimitetaan piakkoin ensimmäisille asiakkaille ja traktori on nähtävillä Helsingin Konemessuilla.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Luetuimmat