Tiet ja ympäristö

Tee kantava tie - Sopiva kiviaines ja veden poisto ratkaisevat korjauksen onnistumisen

Pienten teiden – olivat ne sitten pieniä yksityisteitä, metsäautoteitä tai tonttiteitä – yleinen ongelma on heikko kantavuus. Osaksi se johtuu siitä, että nämä tiet on usein rakennettu jo vuosikymmeniä sitten, jolloin ajoneuvot olivat nykyistä pienempiä. Puutteellisesti perustetun tien kantavuus huononee ajan kuluessa ja tietä kuormitettaessa.
Jos tien poikki on rakennettava ojarumpu, on sen kohdalle hyvä tehdä siirtymäkiila, joka estää putken kohdalle muuten helposti muodostuvan hidastetöyssyn syntymisen.

Tien kantavuuden ongelmat tulevat esiin yleensä keväisin roudan sulaessa. Kelirikkoaika on hyvä mittari, joka kertoo tiepohjan todellisesta kantavuudesta. Havaintojen avulla korjaus- ja huoltotoimenpiteet on mahdollista kohdistaa tarpeellisiin kohtiin.

Pohjamaan laatu ratkaisee, millaisista rakennekerroksista saadaan riittävän kestävä tie. Pohjamaa voi pahimmillaan olla ympäri vuoden kelistä riippumatta kantamatonta savea tai turvetta.

MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää