Maarakennus

Kompakti pyöräkone - Volvo EWR 150E

Volvo esitteli uuden lyhytperäisen pyöräkaivinkoneen keskikokoluokkaan tämän vuoden tammikuussa. Volvon uutuusmalli oli Suomessa ensi kertaa laajemman yleisön nähtävänä Mansen Mörinöillä.
EWR 150 E on ajotilassa lyhyt, mikä vähentää osaltaan koneen nyökkimistä. Alavaunuun on jo valmiiksi tehdasasenteisesti tehty työkaluille sopiva ulos vedettävä säilytyslaatikko, johon voi laittaa varusteita enimmillään 120 kg. Uudessa Volvossa on muuten mielenkiintoinen yksityiskohta: kädensijat, joista kiivettäessä otetaan tukea, on maalattu oranssiksi. Puomissa on hydraulinen jousitusjärjestelmä ja kaasuvaimentimet, jotka mahdollistavat nopeamman ajon epätasaisessa maastossa.

Volvon uutuuskone on tarkoitettu töihin, joissa koneella on toisaalta työpäivän aikana liikuttava tarvittaessa kilometreissä mitattavia matkoja, ja toisaalta joudutaan työskentelemään ahtaissa paikoissa. Tyypillisesti tällaisia töitä on ajoväylien ja muun infran kunnossapito vilkasliikenteisten väylien yhteydessä.

EWR 150E on suunniteltu nimenomaan kaupunkiympäristössä ja muun liikenteen seassa työskentelyyn. Erityisen kiitettävästi on koneessa huomioitu kuljettajan mahdollisuudet nähdä koneen ympärille.

Tästä syystä koneen oikeassa etukulmassa tavallisesti sijaitseva tila, jossa joissain konemalleissa on työkalulaatikko-akkukotelo tai polttoainesäiliö, on tyystin poistettu. Kuljettajalla on lähes esteetön näkymä oikealle silloin, kun taittopuomi on taivutettu takimmaiseen asentoonsa, kuten muun liikenteen joukossa liikuttaessa tulee tehdä.

Hyvä näkyvyys

Takanäkymästä huolehtii nykyiseen tapaan kamera. Muuta vaihtoehtoa ei ole, sillä lyhytperäisyys pakottaa tekemään konetilasta korkean ja peräpään korkeus on uusien taso 4 -moottoreiden vaatimien pakokaasujen puhdistuslaitteiden takia entisestään lisääntynyt.

Volvo ei ole tyytynyt vain yhteen kameraan. Niitä on käytössä kolme ja Volvo kutsuu tätä järjestelmää nimellä Volvo Smart View -technology. Kuljettaja pystyy näyttöruudulta seuraamaan koneen ympäristöä yläviistosta ikään kuin laajakulmakuvasta. Koneen sopivuus kaupunkiympäristöön näkyy myös yleisessä mitoituksessa. Kone on niin lyhytperäinen kuin vain tässä kokoluokassa on mahdollista. Takapuntin pyörähdyssäde on 1,7 metriä, joten kone pystyisi periaatteessa kääntymään 3,5 metrin levyisessä välikössä.

Kaksi versiota

Volvolla on EWR 150E -mallista kaksi versiota. Kevyempi versio, jonka alavaunu on mitoitukseltaan lähellä EW 140 -mallia, painaa 15,2 tonnia. Tässä versiossa on yksinkertainen kahdesta pisteestä tuettu puskulevy. Raskaammassa 17,8 tonnin versiossa on neljästä pisteestä kiinnitetty puskulevy, tukitassut ja perävaunun vetoa varten tehokkaampi tekniikka, joka vastaa mitoitukseltaan EW 160 -kokoluokkaa.

Volvolla on tutkittu käyttäjien tarpeita ja yleisiä suuntauksia tämän päivän koneteknologiassa. Johtopäätelmät tulevasta ovat melko lailla samanlaisia kuin Liebherrillä ja Komatsulla. Volvo EWR 150E vastaa peruskonseptiltaan Liebherr A914 Compactia ja Komatsun PW148-10:ä.

Volvon mallistossa tämä tulokas todennäköisesti enteilee jonkin lähelle osuvan mallin putoamista pois valikoimista. Se ei liene iso ongelma, sillä tässä uutuudessa on monia hyviä puolia, ja koneen rakenne sekä käytettävyys ovat kehittyneet hyvään suuntaan. Joka tapauksessa EWR150E vaikuttaa olevan yksi merkittävimmistä uudistuksista Volvon kaivinkoneissa pitkään aikaan.

Lue lisää