Huolto ja Työkalut

Sähkölaitteet ovat oleellinen osa huoltoauton varustusta

Riittävä sisävalaistus, työvalot, latauspaikat ja vaihtovirta ovat tavallisimmat toiveet huoltoauton sähkölaitteille. Niiden toteuttaminen ei ole kovin vaikeaa, mutta asentamisessa täytyy tietää perusasiat. Seuraavana kerromme, mitä perusasioita asennuksissa on syytä muistaa ja onko toteutuksille vaihtoehtoja.
Mikael Sammatti
Tyypillinen huoltoauton sähkökeskus sisältää oman sulaketaulunsa 12 ja 230 voltin järjestelmille. Sulaketaulujen vieressä on maasähkön avulla tapahtuvaan akkujen lataukseen tarvittava laturiyksikkö ja 230 V:n vaihtovirran tuottava inventteri. Sulaketauluissa on lisäksi näytöt, jotka kertovat jännitteen ja virrankulutuksen. Johdot kulkevat suojattuina kaapelikouruissa.

Hyötyajoneuvoon vaadittavien sähköasennuksien monimutkaisuus riippuu halutuista toiminnallisuuksista. Muutama työvalo, huomiovilkut ja kevyt sisävalaistus voidaan tarvittaessa toteuttaa käyttäen energialähteenä pelkkää auton omaa käynnistysakkua. Heti kun autoon halutaan asentaa enemmän virtaa kuluttavia laitteita – kuten inventteri – ja sähköä täytyy riittää pidempiä aikoja, on lisäakun asentaminen välttämätön toimenpide. Joihinkin automalleihin lisäakun voi tilata tehdasasenteisena, mutta kaikkiin sovelluksiin sekään ei välttämättä riitä.

MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää