Ajoneuvot
Kesla 144ND Protraction

Kesla 144ND Protraction -metsäperävaunu tarjoaa joustavasti käyttäytyvää hydraulivetoa

Traktoreiden metsäperävaunuissa mekaaninen veto on ollut ylivertainen vaihtoehto. Tilanne on kuitenkin nyt muuttumassa, kun markkinoita valtaavat hydrauliset napamoottorivetojärjestelmät. Ne on helppo asentaa ja käyttöominaisuudet ovat joustavammat kuin mekaanisella vedolla varustetun vaunun. Koneviesti kokeili napamoottorivetoista Kesla 144ND -metsäperävaunua.
Teaser kuva

Kesla on siirtynyt viimeisten vuosien aikana entistä enemmän järeämpien metsäperävaunujen markkinoille. Kevyet, puhtaasti metsänomistajakäyttöön tarkoitetut mallit ovat vähentyneet. Pienin malli on nyt Kesla 104, jonka nettokantavuus on 9 tonnia.

Keslan mallistossa on jo pitkään ollut sekä mekaanisesti että hydraulismekaanisesti vetäviä vaunuja. Kesla on valmistanut niiden telit itse, ja nyt mekaaninen veto väistyy markkinoilla hurjasti yleistyneen napamoottorivedon myötä. Napamoottorivetoisuus vaatii myös vedon hallinnan osalta enemmän kuin esimerkiksi hydraulikäyttöinen kitkarullaveto – vetovoimaa on napamoottoreiden myötä paljon enemmän hallittavana. Keslan mallistoon jäävät kuitenkin vielä vaihtoehdoksi hydrauliset HD-rullavetoversiot, sillä ne voidaan tarjota edullisempaan hintaan.

Protraction ratkaisuksi

Keslan ratkaisu napamoottorivedon hallintaan on viime vuonna esitelty Protraction-järjestelmä. Järjestelmään kuuluu vielä Keslan kehittämä pyöräkohtainen nopeuden- ja paineenhallintajärjestelmä. Järjestelmän hydraulikomponentit on sijoitettu vaunun runkorakenteen koteloon. Traktoriin kytketään vain LS-ohjatun hydrauliikan paine- ja paluuletkut sekä sähkökaapelit järjestelmän näytölle.

Traktorin kulkutiedot vaunun ohjausjärjestelmälle saadaan standardoidun ISOBUS-liitännän kautta. Järjestelmää voidaan käyttää myös ilman ISOBUS:ia, mutta silloin kuljettajan on valittava ajo- suunta ja liikkeellelähtöhetki. ISOBUS:n kanssa on valittavissa myös manuaalinen ajovaihtoehto – esimerkiksi varastopaikalla siirtymisiin riittävät pelkät vaunun voimat. ISOBUS mahdollistanee lähitulevaisuudessa vielä lisää yhdistelmän hallintaa helpottavia ominaisuuksia, koska järjestelmän kehitys jatkuu voimakkaana.

Koneviestin kokeileman yhdistelmän piti olla alun perin varustettu perävaunun aisalle asennetulla Kesla 316T-nosturilla, mutta valmistajan aikataulusyistä 144ND- perävaunu tuli ilman nosturia Valtran esittelykoneena toimineeseen Unlimited-varusteltuun N154- traktorin kytkettynä. Traktorin varusteluun kuului runkosovitteinen Kesla 305T -nosturi, jonka ohjausjärjestelmä oli kytketty vaunun Protraction-järjestelmään. Näin yhden näytön kautta tapahtuivat sekä vaunun että nosturin käyttö ja säätö.

Pääkuva
Kiitämme ja moitimme
  • Vetotehon riittävyys ja automaattinen tehonsäätö
  • Pankkojen muotoilu
  • Nosturia ja vaunua ei ole mahdollista hallita samaan aikaan
Lue lisää