Ajoneuvot
Esittely BRP 2019 -kelkkamallisto

Uutta moottori-tekniikkaa

BRP esitteli Ski-Doo- ja Lynx-mallistoaan Hemavanissa Ruotsissa. Yhtiön tuotekehitysosastolla on ollut töitä, sillä uutuuksina esiteltiin kaksi uutta moottoria, ja Lynxille yksi täysin uusi malli.
Turbo ACE 900 antaa Renegade X RS -kelkalle melkoisen suorituskyvyn. 150 hv:n nelarissa on voimaa ja vääntöä riittävästi.

BRP:n moottorit ovat Ski-Doolle ja ja Lynxille yhteisiä, vaikka nyt uutuusesitellyssä ollut turbo ACE 900 ei vielä Lynxin keulalle tulekaan. Uusi kaksitahtinen Rotax 600R E-Tec sen sijaan tulee molempiin merkkeihin. Nelitahtinen turbomoottori on BRB:n ensimmäinen turbomalli moottorikelkoissa.

Rotax 900 ACE turbo nähdään tulevalla kaudella vain Renegade X RS:n keulalla. Crossover-kelkkaan turbo sopiikin hyvin. Moottorissa riittää voimaa, mutta se ei tule repivästi esiin, vaan tuntuu että kelkka kulkee enemmän väännöllä ja kiihtyvyys on tasaista. Moottorin paino kyllä tuntuu. Saman teholuokan 850R-moottoriin verrattuna painoa on noin 19 kg enemmän. Moottorien käytöksessä on selvä ero – siinä missä 2-tahtinen venyttää ranteita, tuntuu että ACE turbo hiipii, vaikka yllättäen vauhtia onkin kertynyt melkoisesti. Turboahdin hiljentää äänitasoa korvin kuultavasti, eikä moottorin ääni juuri kuulu lumisessa maisemassa. Kaasun kalibrointi ei ollut vielä keväällä kokeiltaessa aivan kohdillaan, ja sähköinen kaasuliipasin iCT on hieman liian herkkäliikkeinen näin tehokkaalle moottorille. Patikkoisella reitillä toivoisi hieman enemmän vastusta liipasimeen.

Valmistaja lupaa polttoainetalouden parantuneen, ja ilmoittaa kulutukseksi optimioloissa 12,5 l/ 100 km.

Kuusatanen uutuus

Turboakin isompi uudistus meikäläisittäin ajateltuna on uusi Rotax 600R -moottori. Tähän luokkaan on reittiajajilla kiinnostusta, ja kisakuskit innostuvat varmasti. Kaikkein upein uutuusmoottoria käyttävä kelkka on MXZ Z X-RS 600. Sen runko on sama Gen4 kuin tälle kaudelle tulleessa 850R-mallissa. Uutuusmoottori on kehitetty samoilla ideoilla kuin isompikin – tehoa on valmistajan mukaan 125 hv. Koeajolenkillä X-RS tuntui todella makealta. Moottori vastaa kaasuun herkästi, mutta ei kuitenkaan revi käsiä isomman koneen tapaan. Uutuus perustuu E-Tec-tekniikkaan, ja siinä on muuten pitkälti sama rakenne, mutta täyden tehon lisäruiskutus puuttuu. Moottorissa on valmius Shot-käynnistimen käyttöön. Kuussatanen löytyy myös Summit SP 146- ja 154-tuumaisen keulalta.

MXZ X RS:n alustassa on edessä RAS 3 -jousitus Kyb Pro 36 EasyAdjus -vaimentimilla, ja telastossa rMotion-jousitus Kyb Pro40 EasyAdjus -vaimentimilla. Matto on 326 x 38 cm, ja harjakorkeudeksi voi valita 3,2 tai 4,1 cm.

Expedition Sport -malli on uudistunut. ACE 900 -moottori on saanut ympärilleen uuden Gen4-rungon leveämmän mallin. Nimestään huolimatta kyseessä on kapeatelainen, ja enemmän touring-käyttöön soveltuva kelkka. Korkea tuulilasi ja kaksipaikkaisuus tekevät mallista perheen harrastekelkan. 3-sylinterinen ACE 900 on moottorina sivistynyt, ja kelkassa on opetteluavaimen ja ajomoodien ansiosta tarjolla erityyppistä menoa – jokaiselle kuljettajalle taitojensa mukaan.

Renegade Adrenaline 900 ACE on myös saanut uuden Gen4-rungon. Nelitahtinen crossover 349 sentin pituisella ja 38 senttiä leveällä matolla on järkevä valinta: kelkka on hiljainen ja kohtalaisen polttoainepihi, mutta sillä kuitenkin ehtii rajoitusten mukaisiin nopeuksiin enemmän kuin hyvin. ACE 900 on uudistettu myös turbottomana: moottorissa on nyt 5 hv enemmän tehoa aikaisempaan versioon verrattuna.

Lue lisää